Wednesday 21 November 2012

Unit Kajian Strategik : Sejauh Mana Renungan Aku?


Assalamualaikum.
""There’s a time when the operation of the machine becomes so odious, makes you so sick at heart, that you can’t take part; you can’t even passively take part, and you’ve got to put your bodies upon the gears and upon the wheels, upon the levers, upon all the apparatus, and you’ve got to make it stop." (Mario Savio)
Entry aku kali ni aku nak cite siikit pasal jawatan aku. sebab ape aku bubuh tajuk
 'Unit Kajian Strategik : Sejauh Mana Renungan Aku?' ?

Baiklah, aku akan cer sikit. Unit Kajian Strategik ialah satu unit yang berada di bawah Ahli Mesra Maktabah Darul Quran. aku merupakan PIC (Person In Charge) bagi unit ni dan timbalan aku bernama .... tak perlulah cakap. dalam unit ni kami semua mengkaji soal2 permasalahan yang amat kritikal dalam pemikiran manusia seperti elemen kenegaraan macam demokrasi, haraki, kepimpinan, solidariti mahasiswa, juga elemen keagamaan atau falsafah macam orientalisme, dan banyak lagi la. nak cakap pun payah..tapi aku lebih suka highlightkan isu PERJUANGAN MAHASISWA & KEBEBASAN BERFIKIR.

sepanjang aku menjawat jawatan sebagai PIC, aku kurang menonjolkan diri. yang sebaris dengan aku ialah tokoh2 reformis mahasiswa dq macam...... tak perlulah aku sebut jugak. bahaya. kirenye senang cite sume ahli2 unit ni semuanya hebat2 belaka pemikirannya.... kecuali aku.

aku bukanlah nak rendahlan sendiri nama aku, cume aku ni bukan manusia yang berfikiran teknikal, yang mampu untuk berfikir soal2 perkara yang giler2 punye critical thinking. aku ni punye otak biase2 je. setiap kali ada diskusi, atau wacana yang dibentangkan untuk membincangkan perkara2 tertentu macam soal demokrasi misalnya, aku lebih suke duduk sebagai hadirin walaupun aku ni ialah PIC.

aku bukan insan yang layak digelar ketua untuk unit ni. pernah beberpa kali kawan aku menggelar aku reformis. ya, kadang2 aku bersetuju tapi aku taknak. bukan beerti aku tak minat untuk memperjuangkan hak mahasiswa, cuma........takpelah. aku ada rahsia tersendiri.

akibat daripada kurang menonjolnya aku dalam gerakan unit ni, maka tepat tarikh 21hb Nov 2012, aku dah berjumpa dengan orang yang lebih atas daripada aku dalam unit ni, untuk melepaskan jawatan. aku beurndur. aku akan berundur, dan terus untuk berundur.

TAPI

aku berundur bukan bermakna aku mengalah. aku cuma tak sehebat mana kalau nak dibandingkan dengan beberapa lagi tokoh reformis mahasiswa dq samada laki atau perempuan yang hebat2 belaka. aku taknak duduk lagi sebaris dengan diorang. aku tak layak. aku tak sehebat diorang. pada aku, aku takkan tinggalkan dunia Unit Kajian Strategik ni. aku sekadar akan berdiri belakang sedikit je daripada barisan diorang.

aku mempunyai cita2 agung aku sendiri, apabila aku sudah masuk ke tahun ketiga diploma kat dq ni. waktu tu aku dah jadi senior kat dq. aku mengaku, aku ada misi dan visi teragung untuk aku laksanakan waktu tahun akhir diploma nanti.

aku akan menyambung semula perjuangan aku yang aku tangguhkan dulu ni, Ya, aku bukan tinggalkan terus unit kajian strategik ni, cuma aku tangguhkan sebentar untuk aku mencipta beberapa pelan strategik dan pelan perlaksanaan ideologi yang mungkin pda aku, sesuai dengan otak aku dan sesuai juga untuk otak mahasiswa dan mahasiswi dq yang lain.

aku ingin berjalan atas kaki sendiri sebab aku rasa mungkin cara tu yang terbaik untuk aku bergelar salah seorang reformis di dq. aku ingin jadi reformis apa???just wait n see  je..

waktu tu aku dah tak gunakan lagi nama Unit Kajian Strategik ni, sebab waktu tu unit ni dah ditukar kepimpinannya nanti. mungkin aku akan bergerak atas nama aku sendiri, ataupun aku guna nama persatuan, ataupun guna pengaruh, tengoklah nanti. terpulang pada aku untuk menentukan apa yang boleh dijadikan wasilah untuk menggerakkan ideologi aku nnti.

dan, sikit lagi aku nak ghoyak, PIC yang baru bagi unit ni (kan aku dah letak jawatan), mungkin orang yang lebih hebat daripada aku. tengoklah sapa dia. takpelah, aku tak kisah siapa pun yang akan gantikan tempat aku, yang penting perjuangan untuk mahasiswa dq tetap akan diteruskan..


itu je untuk entry kali ni....

"REVOLUSI MENTALITI & IDENTITI MAHASISWA DEMI MENUJU NEGARA BERKEBAJIKAN"
...coming soon at 3rd year of diploma...


Berjalan.Melihat.Mentafsir
Sekian daripada Adnin Razak
Daie Jalanan Bumi Fana
21hb November 2012 11:28pm


No comments:

Post a Comment