Monday 19 November 2012

satu saat itu aku pernah menangis.






"Iridescent"

You were standing in the wake of devastation
And you were waiting on the edge of the unknown
And with the cataclysm raining down
Insides crying "Save me now"
You were there, impossibly alone

Do you feel cold and lost in desperation?
You build up hope, but failure’s all you’ve known
Remember all the sadness and frustration
And let it go. Let it go

And in a burst of light that blinded every angel
As if the sky had blown the heavens into stars
You felt the gravity of tempered grace
Falling into empty space
No one there to catch you in their arms

Do you feel cold and lost in desperation?
You build up hope, but failure’s all you’ve known
Remember all the sadness and frustration
And let it go. Let it go

Do you feel cold and lost in desperation?
You build up hope, but failure’s all you’ve known
Remember all the sadness and frustration
And let it go. Let it go

Let it go
Let it go
Let it go
Let it go

Do you feel cold and lost in desperation?
You build up hope, but failure’s all you’ve known
Remember all the sadness and frustration
And let it go. Let it go 

Iridescent-Linkin Park

Assalamualaikum...

sekali lagi aku nak post pasal tazkirah. Aku bernama Adnin. Adnin Razak. Aku ada motto sendiri.

"Adnin Razak sayang anak muda"

sebenarnya aku teringin nak jadi budak baik yang benar2 mahu berubah jadi bertambah baik. bukan la aku kata aku ni tak baik, cume macam orang cakap ape eh? aku ni takde baik sangatlah. bukan langsung tak baik, cuma ada baik sikit2 je dan nak tambah lagi baik yang aku ada tu.

baiklah. cakap baik2 banyak kali takut tak faham pulok. kadAng2 kan, aku selalu menangis sorang2. bukan bermakna aku ni benye atau jantan kelepey (bahasa melaka). aku ni boleh la jugak dikatakn sebagai salah seorang makhluk Tuhan yang telah diuji dengan ujian2 yang boleh dikatakn agak susah la. macam2 ujian yang Allah turunkan kat aku. aku pernah ....... , aku pernah ........, dan aku juga pernah ........ macam2 la. nak cite pun segan. bayangkan, sampai satu tahap tu, aku dah pressure sangat2, sampai aku dah berniat NAK BUNUH DIRI.

astaghfirullah hal azim. bila niat tu datang, cepat2 aku lupakan, taknak aku layan niat gila tu. ok la, lets me cer the story. dulu kan, sebelum masuk dq, aku cakap ngan abang aku, aku nak kerja dengan dia sebagai perunding rawatan resdung HPA. time tu kan selepas spm, jadi cuti aku yang kosong tu aku nak isi la dengan kerja jadi perunding rawatan. tapi kebetulan masa tu aku ada hal lain yang membuatkan hajat aku nak kerja HPA tak dapat. mmang tension la mase tu. pastu, tiba time temuduga pelajar2 baru dq,aku pergi la. time turn aku temuduga, aku banyak tak lepas.ujian  hafalan selama satu jam pun banyak sangkut2, macam2 la. abes je temuduga, muka aku ketat je.dan bila tiba tarikh keluar keputusan kelulusan temuduga, aku dapati bahawa aku gagal dalam temuduga tu. ya Allah mase tu memang rasa dunia ni dah takde ape2 lagi da. mak aku pun terkilan. bermula sejak hritu aku lemah je nak hidup . kawan aku cakap lau gagal bole je wat surat ryuan, aku pun buat jer..sambil2 tu hari2 aku gi cybercafe survey mane2 tempat tahfiz yang ksong, aku nak masuk. satu hari ni, balik je dari cc, ada satu surat terselit kat peti surat umah aku. aku tengok surat dari DARUL QURAN. fuyyo dengan sukanya aku masuk umah dan baca;

"dukacita dimaklumkan bahawa anda telah gagal dalam sesi temuduga pelajar baru Darul Quran. Tapi sukacitanya dimaklumkan bahawa anda telah ditawarkan untuk belajar di Maahad Tahfiz Saidina Ali, Melaka ...bla..bla...bla.."

alahai, ingatkan dq bagi aku masuk. hmmm...sedih aku kembali. yang maahad tahfiz dq promote tu cawangan daripada dq jugak, cume bertmpat kat melaka jer. aku taknak melaka. aku nak dq jugak. tengah2 sedih tu, aku call my father, minta izin nak naik moto gi maahad tahfiz melaka tu, nak daftar. ayah aku tak bagi aku naik moto sebab masjid tanah ke bukit katil tu jauh, ayah aku tak izinkan aku sebab dia risau kot2 berlaku apa2. sekali lagi aku macam,,,sedih. mase tu memang aku dah nangis da. nak kerja HPA tak daapat, temudga dq teruk, last2 gagal temuduga, pastu just dapat maahad tahfiz cawangan melaka jer, pastu dah elok2 nak daftr, ayah x bagi bawak moto. perghhh memang mase tu nak bunuh diri jer. aku pun baring je..setitis demi setitis air mata aku meleleh. tiba-tiba.....

telefon aku berbunyi, aku tengok tertera kat skrrin fon aku no pelik, no dari negeri selangor. aku pun macam pelik...(mata berair lagi ni)..dan aku pun angkat la call tu....;

"Assalamualaikum..ni adik Nur Adnin ke? saya dari Darul Quran. Adik Nur Adnin, tahniah diucapakan kerana rayuan adik untuk memohon ke Darul Quran telah diluluskan. Jadi adik boleh datang ke Darul Quran...bla....bla..bla...."

Ya Allah serius aku rasa dunia ni aku yang punya. mase tu punyalah aku suke giler2. aku gitau mak aku, mak aku lak yang nangis sebab terlalu suke yang aku diterima belaja kat dq. punyelah suka giler aku, dan akhirnya tarikh keramat 14hb Mei 2011 aku pun melangkah masuk ke dq sebagai pelajar diploma tahfiz al-quran & qiraat.

saat diganti saat, minit ke minit, jam ke jam, hari diganti hari, bulan didatangi bulan, tahun saban tahun menyapa, akhirnya satu detik bertarikh 5hb September 2012 ini aku mengalami zaman kejatuhan. aku sudah terjebak ke dalam dunia penuh fitnah, konspirasi,birokrasi, mangsa keadaan dan macam2 lagi.

aku mula diuji itu dan ini, begitu dan begini. dalam suasana penuh kekalutan tu aku berkali2 berkata pada diri aku;

"Maaf dunia, aku rasa aku dah malas nak hidup."

Serius! saat tu aku x tau nak buat apa lagi. Tak perlu aku terangkan kat sini. Ya tarikh 5hb september tersebut dah mengubah hidup aku 90%. aku sangkakan panas sampai ke petang, rupanya hujan di tengahari. Ya Allah, ia dah membuatkan aku mnjadi seseorang yang tak dikenali lagi...

......
.......
......

aku taknak cerita panjang lagi, nanti aku sedih. ya, kerana peristiwa hitam tu la, aku menangis buat kali ke-2.
sejak kejadian tu, siang malam aku sedih je mengenangkan nasib aku. kadang2 aku terfikir, kenapa aku diuji sebegitu rupa? aku bertanya kat kawan2 aku, ramai diorang cakap aku ni insan tabah, thats why aku diuji sebegitu.betul ke?

Allah, hanya Allah je yang tau apa yang aku rasa. .....

Bila terfikir kembali, adakah ia ujian ataupun balasan...

Aku bukan insan soleh..aku jua bukan insan tabah....

Ke mana aku selepas ini..

Hanya takdir yang menentukannya...

Berjalan.Melihat.Mentafsir
Sekian daripada Adnin Razak
Daie Jalan Bumi Fana
19hb November 2012 11:24pm

No comments:

Post a Comment