Wednesday 29 October 2014

[diari] semakin ke depan.

Assalamualaikum. Alhamdulillah, aku dah berjaya mara setapak lagi ke depan. Dulunya aku kan belajar kat SMTAQ, kemudian naik anak tangga menuju ke DQ, kemudian terjatuh dari tempat tinggi lalu aku berpaut di SMASRA, dan kini akhirnya aku kembali mendaki dan sedang berada di zon Ijazah, USIM.

Semua orang tahu perjalanan hidup aku kan? Let me cer the story ;

SMTAQ Chenderah > Darul Quran JAKIM > STAM SMASRA > USIM
    ( 2006 - 2010 )            ( 2011 - 2012 )               ( 2013  )       ( 2014 - kini )

Aku dulu masa UPU, aku mintak semuanya kos islamik. Tapi satu pun tak dapat. Then bila rayuan upu pulak, kawan aku nasihatkan suruh aku cuba try mintak kos komunikasi kat USIM sebab dia pun macam aku jugak dulu. Ok takpe. Aku pun letak la Komunikasi USIM dengan Psikologi UKM dalam rayuan tu. Tapi tup tup, alhamdulillah. Aku dapat USIM.

Sebenarnya masa tarikh keputusan rayuan upu tu, aku tak gembira sangat pun. Sebab aku dah pelan, yang aku nak kerja dulu dan sambung belajar tahun depan (2015) nanti kat Indonesia atau Mesir guna sijil Stam aku. Tapi bile aku tengok mak ayah aku dah suka dan gembira dan bersungguh2 suruh aku masuk USIM tu, maka aku pun ikut jelah. Takpalah.

Masa hari pendaftaran tu, takda rasa bangga pun sebab USIM bukan pilihan aku. Haha, bongkak gila masa tu. Then, selang dua hari selepas aku masuk USIM, ada hari Interaksi bersama senior2 komunikasi. Jadi event yang senior buat tu adalah sebagai pengenalan untuk kami tentang dunia komunikasi. Semenjak event tu berlangsung, terus perasaan minat aku terhadap bidang komunikasi ni hidup. Tak tahu kenapa.

Mascom ni nama lainnya. Dalam mascom ni ada dua aliran. Aliran Jurnalism ( kewartawanan ) dan aliran Broadcasting ( penyiaran ). Huh, macam tau2 je aku minat dunia penulisan. Maka, bertambah hiduplah jiwa aku ni.

Semenjak dari itu, aku dah pasang azam, yang aku bercita-cita nak jadi wartawan Aqsa Syarif. Oh ya, aku merupakan salah seorang sukarelawan NGO Aqsa Syarif Negeri Melaka, iaitu sebuah NGO Palestin.

Dulu aku kecewa sebab Allah tak senaraikan aku untuk belajar dalam bidang agama. Tapi kini aku bersyukur sangat2, sebab Allah bagi aku satu jalan yang dah terbuka luas untuk aku menjadi seorang penyelidik/pengkaji/penyampai isu2 maklumat kepada masyarakat. Lebih2 lagi aku adalah seorang sukarelawan Palestin. Yang ada dalam imaginasi aku sekarang ni, hanyalah satu hari nanti aku membawa kamera, buku catatan dan pena di bumi Palestin dan membuat liputan di sana, menyampaikan kepada seluruh dunia tentang isu Palestin. Allahu...

Terima kasih Allah. Kau tak bagi apa yang aku nak, tapi Kau tahu apa yang aku mampu.

Inilah niat belajar aku setiap hari sebelum pergi kuliah ;

"Sahaja aku belajar Komunikasi ( Kewartawanan ) di USIM selama empat tahun kerana Allah Taala."

Semoga Allah redha aku berada di sini. Ameen. ;)

2 comments:

  1. Selamat belajar kerana Allah.
    Kita tak tahu apa yang Allah dah susun untuk kita, tapi kena yakin lah itu yang terbaik.

    *Satu ja. tulisan ini cool, tapi menganggu juga sebenarnya. lagi-lagi orang rabun macam saya.
    Ini pendapat saya je ini. kalau tuan tanah selesa, abaikan ja lah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syukran kerana sudi membaca. Barakallahu fik..

      Delete