Saturday 8 September 2012

Mari Belajau Bahase Orang Melake~




Assalamualaikum wbt.

Kali ni aku nak kongsi sikitlah tentang koleksi beberapa perkataan yang orang Melaka ni sebut. Bukan nak kata apa lah, aku ni pun anak jati Melaka jugak, berdarah Hang Jebat. Tapi koleksi perkataan ni aku copy n paste je lah dari blog mane ntah, macam tak ingat.

Nah, sila hayati Bahase Orang Melake Ni Yee..:

    Ni yang aku copy paste dari blog taktau,,tak ingat nama blog,, dan ini yang aku mungkin nak tambah berdasarkan aku survey2 kat blog lain, atau yang memang aku dah tau sendiri (aku kan orang Melaka, sikit sebanyak aku tau ler)..

    Reti : pandai
    contoh : Engko ni tak reti  belajau ke hah?

    Canguk : tak bermaya
    contoh : Aku nengok ko ni canguk nau je, apehal?

    Nyahut : Sahut
    contoh : Nanti kalau aku panggil ko, ko nyaut/nyahut tau?

    Menonong : Jalan tak pandang kiri kanan
    contoh : Wah aku nengok dak Syafiq tu jalan, menonong je ha.

    Tak Semenggah : Tak senonoh
    contoh : Dak Hashim tu perangai dia tak semenggah langsung!

    Madang : Menyibuk
    contoh : Eh mak aiihh engko ni, madang aku nak barah (makan)  je, ko datang.

    Pak'kal : Nasib Baik
    contoh : Pak'kal lah dak Aishah tu dah kawen dengan dak Ismail. Kalau tak, memang aku masuk minang je dia tu.

    Belo : Bodoh
    contoh : Woi budak! Jangan main kat tepi parit tu la belo!

    Benggol : Bodoh
    contoh : Woi Minah, Jangan nak gatal sangat la benggol!

    Bogeh : Bodoh
    contoh : Wei bogeh, tak reti2 bahase lagi ke?

    Pijau : Pijar
    contoh : perrghhh tangan aku pijau siot terkena minyak angin tu..

    Dedau : Berdeba-debar
    contoh : Sumpah aku dedau sioott bila cikgu tu tanye aku macam-macam.

    Kopek : Buka sesuatu, kupas dll.
    contoh : Ko tolong kopek buah oren ni, aku nak makan.
    *Berbeza pula di Terengganu, kopek ni bermaksud buah dada wanita (roomate aku bagitau, dia Anok Ganu)

    Ikan Betok : Ikan Puyu
    contoh : Aku dapat Ikan Betok ni kat dalam sungai tepi rumah dak Aziz tu.

    Gigal : Gila-gila
    contoh : Ko tak payah nak gigal sangat lah wei.

    Dan banyak lagi sebenarnya. Ni yang mana aku sempat survey kat blog lain, dan ada tambahan daripada aku sendiri. Secara jujurnya, aku nak minta maaf kalau sesiapa yang datang Melaka, kena maki. Bukan apa, memang secara tradisinya, orang Melaka ni cakap kasar. Bagi orang lain, kami memang mencarut. Tapi bagi kami, ia adalah 'burdah2' bahasa. Dah biasa dah hidup dalam cakap2 kasar ni. Heheh.

    Mak aku cakap, kalau nak dengar orang Melaka cakap yang piau (pekat) punya, kat area2 Tg. Bidara, Pengkalan Balak, Kuala Sungai Baru dan ke arah sempadan Port Dickson. (Ini dalam area Masjid Tanah ke atas). Tempat2 lain aku tak pasti la sebab aku memang membesar di Masjid Tanah.





    Inilah dia Masjid Tanah, iaitu masjid yang dibina daripada tanah. Ia adalah masjid ketiga tertua di Melaka selepas Masjid Tengkera dan Masjid Kg Hulu. Kalau korang datang Bandar Masjid Tanah, senang je nak cari masjid ni. Korang hanya cari Pasaraya Ten-Ten Masjid Tanah, sebab masjid ni hanya berseberang je dengan bangunan tu. Masjid ni kecik je.

    Ok lah, setakat tu je la post kali ni. Kalau korang ada apa-apa nak share, silekan..:)

    "Melaka Maju Negeriku Sayang, Melaka Bandar Teknologi Hijau."

    "Berjalan Melihat Mentafsir"
    Sekian daripada Adnin Razak,
    Da'ie Jalanan Bumi Fana,
    2:19 am 9hb September 2012.

    No comments:

    Post a Comment