Wednesday, 29 October 2014

[diari] semakin ke depan.

Assalamualaikum. Alhamdulillah, aku dah berjaya mara setapak lagi ke depan. Dulunya aku kan belajar kat SMTAQ, kemudian naik anak tangga menuju ke DQ, kemudian terjatuh dari tempat tinggi lalu aku berpaut di SMASRA, dan kini akhirnya aku kembali mendaki dan sedang berada di zon Ijazah, USIM.

Semua orang tahu perjalanan hidup aku kan? Let me cer the story ;

SMTAQ Chenderah > Darul Quran JAKIM > STAM SMASRA > USIM
    ( 2006 - 2010 )            ( 2011 - 2012 )               ( 2013  )       ( 2014 - kini )

Aku dulu masa UPU, aku mintak semuanya kos islamik. Tapi satu pun tak dapat. Then bila rayuan upu pulak, kawan aku nasihatkan suruh aku cuba try mintak kos komunikasi kat USIM sebab dia pun macam aku jugak dulu. Ok takpe. Aku pun letak la Komunikasi USIM dengan Psikologi UKM dalam rayuan tu. Tapi tup tup, alhamdulillah. Aku dapat USIM.

Sebenarnya masa tarikh keputusan rayuan upu tu, aku tak gembira sangat pun. Sebab aku dah pelan, yang aku nak kerja dulu dan sambung belajar tahun depan (2015) nanti kat Indonesia atau Mesir guna sijil Stam aku. Tapi bile aku tengok mak ayah aku dah suka dan gembira dan bersungguh2 suruh aku masuk USIM tu, maka aku pun ikut jelah. Takpalah.

Masa hari pendaftaran tu, takda rasa bangga pun sebab USIM bukan pilihan aku. Haha, bongkak gila masa tu. Then, selang dua hari selepas aku masuk USIM, ada hari Interaksi bersama senior2 komunikasi. Jadi event yang senior buat tu adalah sebagai pengenalan untuk kami tentang dunia komunikasi. Semenjak event tu berlangsung, terus perasaan minat aku terhadap bidang komunikasi ni hidup. Tak tahu kenapa.

Mascom ni nama lainnya. Dalam mascom ni ada dua aliran. Aliran Jurnalism ( kewartawanan ) dan aliran Broadcasting ( penyiaran ). Huh, macam tau2 je aku minat dunia penulisan. Maka, bertambah hiduplah jiwa aku ni.

Semenjak dari itu, aku dah pasang azam, yang aku bercita-cita nak jadi wartawan Aqsa Syarif. Oh ya, aku merupakan salah seorang sukarelawan NGO Aqsa Syarif Negeri Melaka, iaitu sebuah NGO Palestin.

Dulu aku kecewa sebab Allah tak senaraikan aku untuk belajar dalam bidang agama. Tapi kini aku bersyukur sangat2, sebab Allah bagi aku satu jalan yang dah terbuka luas untuk aku menjadi seorang penyelidik/pengkaji/penyampai isu2 maklumat kepada masyarakat. Lebih2 lagi aku adalah seorang sukarelawan Palestin. Yang ada dalam imaginasi aku sekarang ni, hanyalah satu hari nanti aku membawa kamera, buku catatan dan pena di bumi Palestin dan membuat liputan di sana, menyampaikan kepada seluruh dunia tentang isu Palestin. Allahu...

Terima kasih Allah. Kau tak bagi apa yang aku nak, tapi Kau tahu apa yang aku mampu.

Inilah niat belajar aku setiap hari sebelum pergi kuliah ;

"Sahaja aku belajar Komunikasi ( Kewartawanan ) di USIM selama empat tahun kerana Allah Taala."

Semoga Allah redha aku berada di sini. Ameen. ;)

Wednesday, 6 August 2014

[luahan] Sampah Itu Nafas.



Cerita denin sang pelipur lara.
27/7/2014, Ahad, Pasar Awam Masjid Tanah.
Tajuk : Sampah Itu Nafas.

Aku buang sampah-sampah dari  but kereta di tempat pembuangan sampah Pasar Awam Masjid Tanah. Kejadian ini berlaku sehari sebelum menjelang hari raya Eidul Fitri 2014. Di tapak pembuangan sampah tersebut, aku melihat ada dua orang budak kecil dalam lingkungan empat hingga lima tahun, bersama dengan seorang lelaki yang berusia dalam anggaran 40-an. Aku rasa mereka ini satu keluarga. Apa yang aku lihat ialah mereka masing-masing melakukan satu kerja yang pelik. Si ayahnya akan pergi ke tong sampah besar dan akan menyelongkar sampah di dalamnya lalu mengutip barang-barang yang boleh digunakan semula seperti kasut, bakul, penyangkut baju dan lain-lain. Manakalanya si anaknya pula mengutip bakul-bakul yang dikira masih elok untuk digunakan lagi. Pada firasat aku, mungkin mereka nak jual semula barang-barang tu kat kedai bundle. Tapi yang paling menarik perhatian aku ialah si anak yang dua orang tu. Mereka masih kecil. Tapi seawal usia itu mereka diajar untuk survival / ikhtiar hidup mencari apa sahaja demi menyara hidup dengan sesuap nasi. Hati aku sangat tersentuh melihat situasi itu. Muka diorang nampak ceria je mengutip barang-barang terpakai dalam timbunan sampah itu. Dan aku pula, banyak sampah yang aku buang dari but kereta aku. Kebetulan pula, ada sekotak kasut aku nak buang masa tu. Kasut2 yang aku nak buang tu semuanya masih elok dan sempurna lagi. Jadi aku berikan terus sekotak kasut itu kepada si ayah. Si ayah itu gembira dan mengucapkan terima kasih. Dan sampah terakhir yang aku nak buang ialah sekotak buku2 lama masa aku sekolah rendah dulu. Aku terfikir, macam tak beradab pulak kalau nak letakkan buku2 tu kat tempat sampah macam ni. So aku angkat kotak buku2 tu dan aku letakkan ia di sebuah pondok wakaf berhampiran dengan kawasan tersebut, sebagai tanda hormat kepada buku2 itu. Sebelum aku masuk semula ke kereta, aku ternampak sebuah anak patung beruang berwarna coklat terbaring sayu di pinggiran timbunan sampah.

 Lalu aku mendapat idea untuk snap gambar anak patung tersebut. Aku menegakkan anak patung itu lalu mengeluarkan kamera xperia aku. Baru nak snap, anak patung yang aku dirikan tadi tertumbang ke tanah. Kemudian aku cuba tegakkan semula nak baru nak snap gambar, anak patung tadi tertumbang kembali. Tak stabil agaknya. Tiba-tiba budak dua orang tadi datang kepada aku dan menolong menegakkan anak patung itu. Mereka tahu aku nak snap gambar.

 Lalu mereka pun senyum. Serius, aku rasa itulah senyuman kanak2 paling ikhlas pernah aku tengok. Lalu aku pun snap gambar mereka bersama anak patung tersebut. Pabila selesai, aku pun masuk ke dalam kereta dan beredar dari situ. 

Dalam perjalanan, aku termenung sendirian mengenangkan bagaimana sebenarnya suasana kehidupan mereka sekeluarga untuk hari itu, esok, lusa, tulat dan hari2 yang akan mendatang..wallahua’lam.

Wednesday, 23 July 2014

[tazkirah] WARNING : LELAKI is LELAKI !

Salam der !

dah lama aku tak update blog. dulu kan aku penah cakap yang aku nak tukar kerja kan?

ok let me cer the story ~

aku tamat kerja di 7e pada tarikh 10.6.2014. ok, aku terangkan :

-start keje : 11/12/13
-tamat keje : 10/06/14

maknenye genap enam bulan aku berkelana di 7e sebagai store associate (cashier , cleaner , order writer dll). sejurus tamat kerja, aku dapat tawaran dari kawan aku untuk berkerja sebagai guru al-quran. so aku pun bersetuju la. dan sampailah sekarang aku kerja di Akademi Al-Quran ABS, Bukit Katil, Melaka. berhampiran dengan Masjid Saidina Ali (tempat Maahad Tahfiz Quran Negeri a.k.a. MTQN Melaka).

sehingga kini aku setia mengajar di situ. alhamdulillah. seronok sebab aku memang jenis suka mengajar. para pelajar aku ialah dari sekecil umur enam tahun sampailah setua dalam lingkungan 50an kot.

ok dah. habis cite pasal keje.

k der,

aku terdetik nak update pasal LELAKI. ya, LELAKI. kenapa ya?

seringkali kita mendengar tentang kisah LELAKI dan perempuan yang bercinta, berkapel, bertunang, berdating, ber ber ber sehinggalah ke tahap berZINA dan akhirnya TERmengandung anak luar nikah. apa punca ni? macamana kronologi ini boleh berlaku ye?

baik. sekarang aku nak klasifikasikan golongan2 bercinta ni. antara yang ada ialah ;

-golongan kapel biasa2 (tahap sekolah rendah je ni)
-golongan kapel sweet (tahap sekolah menengah)
-golongan kapel berani (tahap dah teruk e.g berani pegang,sentuh,main,zina, dll)
-golongan kapel bajet dah kawin (guna istilah tunang sebagai alasan nak berkapel)
-golongan kapel islamik (ni paling rare! ustaz-ustazah bercinta)

ada lima golongan kapel yang biase kita nampak kan? dan aku faham yang korang pun faham diorang ni berkapel macamana. tapi, suka untuk aku ceritakan tentang golongan kelima tu. iaitu golongan kapel islamik.  biasenye yang terlibat dalam kapel camni ialah budak atau pelajar aliran agama. tak kiralah di sekolah ataupun di kolej ataupun di universiti mahupun di alam pekerjaan.yang lelaki berlakon jadi watak pak ustaz. yang pempuan berlakon jadi watak kak ustazah. dua-dua saling mencintai kerana Allah.

aku nak story panjang2 pun, korang pun boleh faham kan?ni aku bagi contoh situasi kapel islamik. yang si ustaz cakap kat ustazah ;

"abi tido dulu sayang."

si ustazah menggetik balas ;

"umi pun nak tido jugak abi..sayang abi..mmuuuaahh"

peh kepala bapak. dah ber-abi ber-umi pulak dah. tapi yang hairan nya, bila keluar ke mana-mana si ustaz setia dengan kopiahnya, manakala si ustazah setia dengan tudung labuh, jubah, handsock, stokin lagi. hairan kan?

sepatutnya mereka ni golongan agama, so kena lebih syadid la dalam bab-bab gini. ni tak. makin kelaut pulak. kenapa perkara ni boleh berlaku? sedangkan mereka adalah pelajar agama? sedangkan mereka tahu hukum hakam?

aku teringat kata2 sahabat aku di Smtaq dulu. antara faktor yang membuatkan golongan agama ni menjadi lebih teruk daripada golongan biasa ini, adalah kerana ILMU AGAMA yang mereka belajar itu MELAKNAT SEMULA si tuannya. masakan tidak, ilmu agama yang sangat penting boleh dijadikan sebagai rojak petis; boleh dibalik-balikkan seolah2 kita mempermainkan ilmu tersebut. kan berdosa tu.

itu aku sentuh bab kapel. soalan aku, ada tak pelajar aliran agama yang BERZINA?

jawabannya, ADA.

aku teringat kisah pendedahan panas dalam majalah MASTIKA edisi Mei 2014. dalam kes tu, wartawan menyelongkar kegiatan sebahagian pelajar2 di salah sebuah KOLEJ ISLAM di melaka yang menjual diri menjadi bohsia segera kepada lelaki hidung belang.

boleh bayangkan tak?

waktu siang mereka ke kuliah dengan berpakaian tudung, tudung labuh, baju kurung, jubah tetapi bila belah malamnya waktu shift mereka menjadi bohsia, daripada jubah tudung bertukar menjadi tube, skirt, kemban, baju seksi bagai dan sewaktu dengannya. aku nak tulis panjang lebar pun malu der. sebab apa? sebab yang buat benda2 ni ialah daripada pelajar aliran AGAMA.

tak percaya? boleh pergi kedai tanya ada jual lagi tak majalah Mastika edisi Mei dan Jun 2014.

ok, patah balik ke tajuk utama. LELAKI.

der..

der der yang perempuan.

aku nak ingatkan. aku ni LELAKI. pakwe kau pun LELAKI. kat dunia ni, LELAKI memang dasar LELAKI. kenapa?

aku nak kaitkan kapel dan LELAKI. orang perempuan, kalau sedang dalam feeling bercinta, bahagian yang suhunya akan naik ialah di tangan dan hati (pempuan sensitif dengan sentuhan & hati mudah 'cair). tapi lelaki kalau sedang dalam feeling bercinta, bahagian yang suhunya akan naik ialah di otak (rangsangan membayangkan sesuatu yang menaikkan syahwat) dan di bahagian kemaluan (terus terang aku cakap, lelaki cepat stim).

ni aku tunjuk contoh kajian ;








nampak? bahagian merah tu ialah kawasan yang suhunya naik. nampak tak pempuan panas kat mana ? dan nampak tak lelaki panas kat mana ??

see?

der, aku nak ingatkan. orang lelaki ni, kalau tengah hangat bercinta, PEMBOHONG kalau dalam otak dia, dia tak bayangkan sesuatu yang merangsang syahwatnya tentang korang yang pempuan ni. eh, lelaki is lelaki la. sebab itu aku banyak kali cakap, mata lelaki ni sentiasa ada di mana-mana. dan mata lelaki ni sentiasa hidup siang dan malam.

ok pempuan. dengar ni.

sebab tu la Allah kata 'wala taqrabuzzina'. jangan kata zina, nak mendekati zina pun dah tak boleh dah. mendekati zina tu ap? kapel la. memang korang tak berzina tapi hakikatnya anggota tubuh ko yang lain sedang enak berzina. mata sedap berzina tengok benda bukan2. mulut sedap berzina bercakap benda lucah, telinga sedap berzina dengar perbualan lucah, hidung sedap berzina menghidu bau wangi2an si perempuan. tinggal tangan dan kemaluan je yang masih belum mengiyakan. kalau tangan dah berzina, apakah ia? onani. haram. n last, kalau kemaluan nak berzina, alamatnya LENGKAPLAH satu perzinaan..

kepada pempuan2,

korang tak payah la nak bangga sangat kalau korang ada pakwe, ko ingat pakwe ko tu ikhlas ke nak bercinta dengan ko? hei der! lelaki is lelaki la. senang cite aku cakap, di zaman akhir zaman ni, hiburan yang paling kaum lelaki gemar ialah SEKS.

tak percaya?

aku nak tanya korang pempuan yang tengah berkapel ni. biasanya sapa yang mula2 ajak bergayut kat telefon? lelaki. sapa yang mula2 ajak jumpa? lelaki. sapa yang mula2 ajak dating? lelaki. sapa yang mula2 ajar korang berpegang2 tangan? lelaki. sapa yang mula2 ajak korang naik keta sama2? lelaki. sapa yang mula2 ajak korang keluar makan n suap2? lelaki. sapa yang mula2 ajak gi tengok wayang? lelaki. sapa yang mula2 ajak gi lepak2 kat taman atau pantai? lelaki. ah banyak lagi lah!

oh, aku lupa nak cakap. ketika awal perkenalan antara ko dengan pakwe ko, sapa yang mula2 bahasakan diri 'abang' atau 'sayang'? lelaki la der..

takkan ko tak nampak lagi apa yang aku nak samppaikan?

ok xpe aku jelaskan lagi.

hiburan paling utama yang lelaki suka ialah seks. ok, cuba ko baca balik yang aku tulis kat atas tadi. perasan tak, segala apa perbuatan yang lelaki ajak ko buat tu semuanya boleh menaikkan syahwat. kan?paggil sayang, gayut, bual benda tak elok, minta gambar, jumpa, dating, makan same2, tengok wayang dll. semuanya mampu menaikkan syahwat lelaki der..

tambahan pulak di zaman penuh teknologi ni, senang sangat nak tuka2 gambar. whatsapp, wechat, fb, mcm2 la. semuanya di hujung jari. hah, bab tukar gambar ni pun satu.. biasenye si jantan celaka ni, pada awalnya dia berlagak sopan, just mintak gambar biase je. lame2 bila ko dah makin rapat dengan dia, mulalah nanti dia akan minta gmbar tak pakai tudung la, tak pakai mekap la, sampailah satu ketika dia akan minta gambar bogel ko. pelik?

eh der ni realiti ler.

nanti ko bukak youtube ko search "mesej sebagai permulaan zina". dalam video tu cerita segala2nya. bagaimana kronologi seorang lelaki yang menggoda pempuan. dari sekecil2 permintaan sehinggalah permintaan paling kemuncak iaitu "sebagai tanda sayang ialah u kena bagi badan u kat i.."

gile tak gile laki ni?

lagi sekali aku cakap, lelaki ni tak ikhlas pun sebenarnya nak bercinta dengan korang. diorang nak puaskan nafsu je lbih. MAAF, AKU TAK MENTION SEMUA. SEGELINTIR SAHAJA.

jadi, korang pempuan yang mana baru nak mengenal2 dunia bercinta ni, aku nasihatkan, tangguhlah dulu. cinta ni waktu sebenar dia adalah di alam perkahwinan. bukan zaman bujang. majoriti lelaki same je. tak kiralah yang sosial mahupun yang berkopiah sekalipun, nafsu lelaki tetap buas. sama jugak dengan pempuan. tak kiralah yang liar seksi bagai mahupun yang ustazah sekalipun, anda takkan terlepas daripada bayangan nafsu seorang lelaki. berjage2lah ye..

aku pun lelaki, aku juga ada kisah silam. kau pun lelaki. kau pun ada kisah silam. kau tu pempuan, kau jugak ada kisah silam. kita manusia . fitrah seorang manusia ialah berbuat kesilapan. kita semua sama.

cuma, yang membezakan kita ialah cara kita menjauhi dosa dalam kisah silam tersebut. adakah kita ada sifat mujahadah? adakah kita istiqamah dalam berubah? tepuk dada tanya iman sendiri.

last, ingat pesanan aku. pesanan ni untuk diri aku jugak.

lelaki, tolong jaga pandangan dan tolong kuatkan iman.tak kiralah kau ni budak biasa mahupun seorang ustaz, nafsu ni sentiasa nak berasa puas je terutama soal syahwat.. kita berada di zon akhir zaman di mana hiburan utama manusia pada akhir zaman ialah seks. tersilap langkah, kita pasti kecundang.

perempuan, tolong jaga aurat dan batasan pergaulan. tak kira kau tu gadis biasa ataupun ustazah, ke mana saja kau melangkah, yang ada di sekeliling kau ialah sepasang mata2 lelaki yang panas memerhatikan seluruh susuk tubuh kau terutama wajah, dada dan pinggul.

berdoalah pada Allah agar kita terselamat daripada bahana SEKS TANPA SEMPADAN ini..

pesanan panjang lebar ni untuk korang yang membAca entri ni termasuklah aku sendiri yang menulisnya.

NA'UZUBILLAHI MIN ZALIK ~

Saturday, 5 April 2014

[karya] lagu : kosakata kata-kata berdosa

layan jiwa
oh manusia
layan siang dan malam
oh jiwa manusia
layan semuanya
 itulah jiwa
itulah manusia..

(rap)

hai satu jiwa gelora
aku di sini mencatat dosa
tak tinggal satu dua atau tiga
apa aku fikir ianya aku punya
bukan aku kata
ianya memang tercipta
hanya lapuk ditelan masa
atau engkau yang makin gila

duhai jiwa penuh gelora
kau masih lihat dengan mata
sana sini ada
itu ini bisa
buatkan ia menjadi nyata

aku menulis satu lagu
ini lirik bukan merdu
hanya telus dari hempedu
 titik satu berubah satu
penuh hitam menjadi madu
manis dibiar lalat beradu
ke mana arah yang kau tuju
otak di kepala bagaikan batu
apatah lutut yang kau pandu
tiada nangis tiada sendu
kau bebas keluar tanpa Yang Satu
mungkin kau lupa asal usulmu
atau aku yang alpa amanat buatku

ini lagu bukan khayalan
penuh ikhlas aku buatkan
untuk kau bernama kawan
atas janji sebuah persaudaraan

c/o

layan jiwa
oh manusia
layan siang dan malam
oh jiwa manusia
layan semuanya
 itulah jiwa
itulah manusia..
(rap)
satu saat pada detik ini
satu saksi buat diri
gelojoh membungkam dalam onak sepi
kau pandai bicara tanpa jiwa hati
oh manusia yang penuh emosi
hilang akal dibuai mimpi
pandai merancang tapi hancur mengakhiri
aku yakin kau lupa ini
satu frasa tanpa kata sendi
Allah is everything for me
duhai manusia penuh jiwa
apa guna hidup kalau takut gila
lantang berhujah di pentas gerila
namun pabila diajak bersila
engkaulah pertama yang cepat alpa
seperti aku yang ingin menyula
ah siapakah diri kau sebenarnya
aku juga manusia yang tak kurang gila
fahami Tuhan sebelum bermula
segalanya di bawah takdir Yang Esa

c/o

layan jiwa
oh manusia
layan siang dan malam
oh jiwa manusia
layan semuanya
 itulah jiwa
itulah manusia..
(rap)
ok kawan aku mahu cerita
ini lagu bukan sebarang kata
sebelum ternoda baik kau derita
sebelum derita baik kau sengsara
kerana apa aku berkata
kau pun tahu siapa Sang Pencipta
biar derita sebelum bahagia
biar dunia tempat kau derita
asal akhirat tempat kau bahagia
syukurlah pada Yang Esa
selamanya kau tetap milik-Nya
walau di bahu menggunung dosa
walau peha setia menunggang dosa
kiri dan kanan berdosa-dosa
atas dan bawah juga berdosa
bibir punah beracun dosa
bijak mengalun puisi2 bahasa
penuh kosakata kata-kata berdosa
yakinlah kawan satu frasa
dengar baik-baik ini punya kata

never give up for everyrthing
even do something like have nothing
but please trust me for last solving
Allah is caring, sharing n loving
c/o
layan jiwa
oh manusia
layan siang dan malam
oh jiwa manusia
layan semuanya
 itulah jiwa
itulah manusia..
lirik : CAIRAZ
komposer : CAIRAZ
singer & rapper : CAIRAZ
hak milik : CAIRAZ.
www.cairaz.blogspot.com
5 April 2014@9:53pm

Friday, 31 January 2014

[luahan] i am lejen. kasi lenjan itu lejen. syukur alhamdulillah.

assalamualaikum.

aku ada satu citer yang aku nak cerite kat sini. satu alkisah yang dah lame aku berangan aku nak kisahkan dalam citer ini punya maa. dah lama dah aku tunggu saat ni.

meh sini aku review sewaktu aku yang dulu.dulu lepas spm aku teringin nak masuk ke XYZ;satu tempat penuh barakah-kalau tahu cari barakahnya-di hulu selangor.

aku kempunan gile nak belaja situ lepas spm. padahal UPU nye permohonan, kalau tak silap, aku ade mohon Unisza, UM Nilam Puri dll. aku tak ingat. tapi penah satu hari mak cakap ade surat sampai umah. katenye surat tu dari kelantan. ah sudah. kalau kelantan, mane lagi, UM Nilam Puri lah! masa itu aku masih buta.

aku masuk ke XYZ pun nasib je. sebenarnya tak dapat masuk pun. tapi kena pandai bikin bibir kasi manis la. aku buat surat rayuan gitu. akhirnya dapat jugak. aku digelar insan istimewa masa minggu haluan siswa. haha.

aku teruskan hidup macam para manusia yang lain lah. tapi nak dipendekkan citer, aku kurang ber-rezeki dalam bab exam. maklumlah, aku bukan pro pun. sem satu, aku dhur. sem dua aku dhur . sem tiga pun aku dhur . eh? giler ape asyik dhur je?

(ada satu plot aku tak masukkan kat sini. peribadi. maaf)

ok sambung. asyik dhur je. takpelah. last2, hujung tahun 2012, aku ditakdirkan Tuhan untuk berhenti belajar situ. pada mulanya aku macam nak gila sebab aku tersingkir daripada perjuangan seorang khilafah. cehh bajet. nangis tu memang nangis lahh. haha. sedih kut. aku ingat lagi tarikh 25 dis 2012 aku keluar dari pintu pagar XYZ wat kali yang terakhir. ah, mase tu memang tacing.

diteruskan alkisah, maka berceritalah sang penglipur lara.

aku ade tiga pilihan untuk sambung hidup. aku dapat tawaran belajar diploma syariah kat Kolej Islam Sains Teknologi (KIST) Kelantan. tapi atas sebab jauh dari melaka, maka hasrat itu terpaksa dibatalkan. maka Tuhan terus mentakdirkan aku dengan aku mendapat tawaran belajar di Kolej Restu Shah Alam dalam diploma seni khat. ah peberet tuh! tapi atas faktor2 lain, aku terpaksa batalkan jugak. last2 ade la tinggal pilihan ketiga, iaitu sekolah! haha. aku disyorkan untuk amek sijil tinggi agama malaysia atau nama pendeknye STAM, kat sekolah men arab jaim al-asyraf, melaka. -pusat stam negeri melaka-.

jadi nak jadikan cerite aku teruskanlah hidup macam biase saje.

aku ni, takdelah pandai mane. sepanjang tahun, dari exam pertama (UPP 1), exam mid-year, exam UPP2, exam trial stam, n sampailah exam gerak gempur stam, aku RAZIF je memanjang. oh ye, maaf. salah taip. aku RASIB je memanjang. rasib ni disamaertikan dengan gagal lah. stam ni bahaya sikit. satu subjek rasib, alamatnya semua rasib lah. haha. aku punye cuak giler barbie sebab, yelah. sepanjang tahun nye exam, aku tak penah2 lagi dapat mumtaz. jangankan mumtaz, nak dapatkan maqbul pun susah. huuh. aku takut sangat dengan situasi menghadapi exam sebenar stam. huhu. bak kata ustazah kesayangan aku kat sekolah tu, ustazah siti mariam;

"usaha kamu yang belajar n mengulangkaji bersungguh2 tu sebenarnya hanyalah 20% sahaja. lagi 80% tu datang dari redha dan rahmat Allah ke atas kamu!"

sampai mati aku ingat pesanan berharga tu. ye,aku yakin, bukan usaha tu yg menjamin kejayaan, tapi redha Allah sebenarnya..

(kat  sini ada kisah sebenar yang sebenarnya hak milik peribadi. jadi, tak perlu ditulis di sini. maaf)

tanggal 30 jan 2014.

tarikh ni merupakan tarikh paling lejen dalam hidup aku. result stam kuar pada tarikh ni. aku dedau giler masa masuk dewan sempena majlis pengumuman oleh pihak JAIM sendiri. saat terus bersaat. minit terus berminit. jam terus berjam.-sebelum sampai sekolah, moto yang aku naik hampir2 merempuh kereta naza ria seorang pakcik secara bertentangan. alhamdulillah masih selamat-memang cuak ah mase tu.

pengumuman dibuat di layar perak atau slide, nama2 budak yang mumtaz. alhamdulillah, ade 4 orang je mumtaz, salah sorangnye mumtaz sufi. hoho. hebat giler dehh. tp aku sidikit kichiwa sebab nama aku tak tersenarai budak mumtaz. hahaha

takpe aku masih sabar menanti.

last2 pelajar yang dapat selain mumtaz, kena amek sendiri slip result. namanya tak diumumkan seperi budak mumtaz, huhuhu. xpelah. layannn. so berkerumunlah budak2 stam kitorang beratur kat meja kaunter slip results. macam2 feel aku nampak. ada yang suke. ada yang sedih. ada yang terdiam. dn macam2. mase tu budak pmpuan je yg beratur, aku malas nak tunggu.

sebenanrnya results stam boleh je check pakai sms. kawan2 aku yg laki majoriti dah check. kirenye diorang dah tau awal lah. diorang ajak aku check, tapi aku taknak. kate aku, tak suspen la. hahaha. last2, aku letih menuggu barisan budak pompuan yg panjang tu, aku pergi ke budak2 laki yang sedang berkumpul berbicarakan sesuatu. aku, termangu. aku datang kat diorang, dan salah seorang berkata ;

"nin,tahniah nin, ko lulus."

"eh, yeke?"

"ye. dapat tak mesej aku?"

"jap2 aku nak tengok henset ni."

maka aku pun bukan henset aku, ade tertera satu mesej. aku pun bukak mesej tuh.

"RM0.20 STAM :
931202-XX-XXXX MQ0212018
Keputusan STAM:
1 MUMTAZ 2JAYYID JIDDAN 4JAYYID 3MAQBUL
Keputusan penuh boleh diperoleh di sekolah/JPN
Tkasih"

Allah! alhamdulillah...mase tu aku peluk kawan2 aku. aku tak sangka Allah bagi aku lulus. mase tu aku dah sebak giler barbie dah. cepat2 aku gi kat akak aku n tunjukkan mesej tu, dan aku pun salam n sedikit nangis. terharu. dipendekkan cerite aku terus ke meja kaunter amek sijil stam. aku tengok, secara keseluruhan nya keputusan stam aku, JAYYID.

alhamdulillah....

aku tahu result aku ni bagi sesetengah orang, apelah sangat dengan jayyid tuh. yelah, jayyid tu pangkat ketiga jer. tapi, aku nak ingatkan, hanya orang yang amek stam je tau betapa peritnya nak dapatkan lulus, walaupun dengan Maqbul. ingat senang ke? tu sebab aku cakap, aku bersykur sangat2 sebab ni 1st time aku dapat jayyid. tak sangke Allah tundakan kejayaan aku, hingga dapat jayyid. hu2.

aku tak kisah pun kalau ade orang nak mengate, "eleh baru jayyid nak heboh.". biarlah mereka kate ape. aku ok je. ni hidup aku, Allah je yang tau macamana aku uruskan hidup aku.

satu saat tu, aku terfikir.

ada hikmahnya aku dibuang dari XYZ dulu. sebab, andaikata lah kalau sekarang ni pun aku masih belajar kt XYZ tu, nnti mase konvo aku hanya dapat pointer bertaraf Maqbul je. sebab 3 sem awal aku asyik dhur. tak sangka aku amek stam, Allah bagi lebih baik daripada nilai diploma aku yang entah pape je pointer nye tuh. xpelah. aku bersyukur sangat. alhmadulillah3x..

untuk quran, bagi aku, takde diploma pun still boleh hafal kan? aku akan teruskan macam biasa walaupun tak masyi macam manusia2 huffaz yang lain. so, lengkaplah bekalan aku untuk mara selangkah lagi lepas ni, iaitu universiti.

syukur, terima kasih ya Allah atas anugerah-Mu ini. =)


*mesej aku dengan muaz ;

"nin, camne stam?"

"alhamdulillah. jayyid. puas hati giler barbie."

"pergh. tahniah nin. memang legend giler. so mesir la jawabnye."

"hahaha. alhamdulillah. menangis aku tadi. tacing giler. xpenah dapat cmni."

"aku pun tacing kot. ko power do."

"hehe. takdela power mane. ni sume rejeki dari Tuhan."

"kau dah dapat apa kau usaha selama ni."

"alhamdulillah la. tak sia2 aku kena buang XYZ . ada pengganti lagi baik rupenye."

"hikmah tu barang yang tak nampak."

***

 "Yang penting redha Tuhan, bukan kejayaan."

Wednesday, 8 January 2014

[luahan] Jangan sampai muflis, sudahlah.

assalamualaikum.
aku dalam proses hidup-mencari-duit ni. maklumlah. budak baru habis sekolah. mestilah nak kena pakai banyak duit. duit. duit. duit. bila sebut pasal duit. manusia akan terbayang harta. ya, memang. duit dengan harta ialah dua makhluk Tuhan yang tak boleh dipisahkan meskipun motifnya seakan sama.

aku nak cite sikit. pengalaman pertama aku cari duit sendiri, ialah kerja katering. aku kerja katering dengan makcik aku punya kompeni, Melah Katering yang bertempat kat Masjid Tanah, Melaka.
aku start keje situ sejak jadi graduan Pmr mase 2008 dulu. mase zaman tu, malaysia masih murahan. sehari keje, gaji aku dapat rm20 ke rm25 ntah aku tak ingat. tapi keje gini bukan hari2 maa. hujung minggu je sebab orang melayu kita ni jenis suka kawin hujung minggu, cube la buat kelainan sikit. kawin malam jumaat ke. kawin pagi isnin ke. kawin tengah malam rabu ke. tetibe? aku keje situ secara part time sampailah hujung tahun 2012. kira2 lima tahun jugaklah aku ade pengalaman dalam bidang katering. aku penah layan vip makan, penah layan tetamu biasa, n penah tolong kerja dapur. pembantu chef tak berpendidikan tinggi. kalau korang ade katering, kekosongan jawatan, calling la aku, in syaa Allah perkhidmatan lima bintang. haha

pengalaman kerja aku yang kedua, aku keje dengan abang aku sebagai fasilitator. namenye ape ntah. dah lame. mase tu baru lepas abis form 4.
keje sebagai fasi ni memang best. sejak aku sekolah kat tahfiz chenderah lagi, aku suka join aktiviti2 yang ber-fasi ni. seronok. ia dapat mengajar kita bagaimana nak mengenal manusia. n bagaimana kita nak kenal potensi diri kita, berani ataupun tidak untuk berhadapan dengan manusia. ah,ceramah lak aku ni.ok  aku jugak pernah jadi moderator untuk satu program ibadah untuk budak2 kat terengganu dulu mase lepas spm.
itu semua cerita zaman dahulu. zaman aku baru lepasan spm.

pengalaman aku masa kat dikiyu dulu. aku penah jugak berbisnes. mase tu aku tengah nazak. takda duit. jadi aku terfikir nak kembangkan duit dengan jual jajan yang paling femes di melaka negeri ku. iaitu
ya. choco bin. ade yang cokelat. yang kelat. ade yang masin. ade yang kurang manis. kurang ajar tol. aku kembangkan duit dengan ni la. sehari tu, tak sah kalau takda short. ade je. tapi kawan2 aku yang selaku pembeli tu, semuanya baik2 orangnya. harini tak bayar esok bayar. hutang sekejap. bukan mencuri. masya Allah, hebat kawan2 aku. takpelah, aku halalkan. bila duit aku dah berkembang denga  gemuknya macam tuannya, aku mula tukar cara. aku dapat inspirasi untuk mencipta sesuatu. so, aku kumpul duit, aku try cuba sesuatu yg baru, aku call mak tanya macamana nak buat. benda apa tu? bahasa inggeris dipanggil pan cake. apakan ia?
aku namakan ia Lempeng Melaka. mase tu zaman aku masih miskin lagi. periuk, dapur, senduk, kuali dll semuanya aku pinjam. lama2, alhamdulillah perniagaan semakin maju, aku boleh beli peralatan sendiri. hasil keuntungan meniaga lempeng. aku jual simple. sekeping 50sen je. tak mahal. dijamin halalan thoyyiban. masa mula2, sehari nak dapatkan rm10 pun susah, lame2, Allah izinkan untuk maju, sehari boleh dapat rm50. seminggu, dah berapa?tapi penat nye takyah kira lah.

itu zaman lempeng, selesai lempeng, aku try cuba yang lain. kelengkapan masih aku punya, cume aku dah upgrade. aku dapat idea jual bende ni mase aku tengah mandi.apakah ia?
aku namakan ia Cer Court Dog Spicy. nampak gaya namanya macam berasal daripada Italy, ala2 standard makanan diraja. saje je gempak. nama melayunya Cekodok Pedas. bahan utama masih sama macam lempeng, iaitu tepung. dalam banyak2 pengalaman aku kerja, meniaga cekodok ni la paling seronok. paling maksimum aku buat, anggaran 200++ biji cekodok dalam satu masa. untungnya jangan cakap. alhamdulillah, Allah izinkan. paling aku tak lupa sampai sekarang, aku boleh meraih keuntungan bersih rm200 dalam masa seminggu. itu seminggu, kalau sebulan?pikiaq sendiri. itu semua kuasa Allah. DIA yang kaya, bukan aku.

itu cerita zaman dikiyu. masa stam pulak, darah meniaga aku masih panas. aku pernah jual roti sosej. murah je. rm1 satu. aku masak pakai water heater aku. modal sikit, keuntungan boleh tahan. masak kat dorm (ponteng prep malam. hahaha) dah siap, gi jual kat bilik prep budak2. maksimum 30 roti je. banyak sangat tak mampu nak buat. baru merayau dua bilik prep, dah habis. huh. kesian budak2 lain. tak dapat nak merasa. takpe, nanti abang datang sekolah amek result stam, abang jual lagi ye. hahaha

itu kisah stam. hujung tahun 2013, aku n kawan2 aku di-offer untuk buat satu perkhidmatan melukis mural khat kat dinding2 sekolah n asrama. mase tu dah abis stam dah. aku ni xde ilmu khat sangat, sikit2 je. kawan aku memang pro lah. semua khat dia tau. n lagi 2orang pmpuan, keje diorng kene mewarna apa yg kitorang lukiskan khat. malas nak cite panjang. letih la taip. hahaha. yang banyak jasa kawan aku tulah. aku takde ape pun. tolong2 sikit2 je. bayaran untuk kitorang, boleh tahan lah..(walaupun sikit sebenarnya) tapi, aku redha je lah kan., keje sebulan je buat mural tu. ada dalam 20 dinding lebih la katekan. buat dari pagi sampai kul 2-3 pagi kot.

itu latest...sekarang, aku tengah keje kat kedai 7-E kat tempat aku. stor 380 masjid tanah. kejenye memang mencabar.
ade 3 shift. pagi, petang dan malam. satu shift 8 jam. penat memang penat. nampak macam ringan tapi berat kerjenya. sebenarnya, aku nak luahkan sikit perasaan aku kat sini. keje kat 7e, akulah cashier, akulah cleaner, akulah itu akulah ini. cume, tang customer je tak best. aku penah berhadapan dengan 2orang awek, melayu. masih islam alhmadulillah. tapi pakaiannye seksi giler barbie. aku sebagai cashier pun, segan gile nak pandang dia sebagai pembeli. tapi nak buat acane, layan jelah kan. bab solat ok. masih diizinkan solat. tapi, yg jadi isunya, rakan staf aku. mase mula2 keje, aku sangak baik, diorang tak solat, mungkin diorang cuti perioud kot..tapi ni dah nak sebulan, takkan nak sangka baik lagi? lame benau cuti ??

kadang2 aku berdoa dalam hati je. iman aku masih lemah nak ucapkan kat bibir "wey, gi la solat.". astaghfirullah hal azim.

ok, tutup kisah pasal kerja lalu n kerja sekarang. sekarang, aku tengah rancang nak berhenti keje 7e ni hujung bulan januari ni jugak. aku dah tak tahan nak keje situ. aku kurang selesa dengan pergaulan kat sana. campur laki pmpuan. huh, segan aku. tak minat lah gitu. so, aku ada plan nak keje lain. berikut ialah cadangan keje baru aku;

1-Guru Al-Quran kat aspura Smasra. ajar adik2 junior masa stam dulu kat asrama diorang.
2-Guru sandaran under JAIM pakai result stam. insyaAllah mumtaz. hohoho
3-Berniaga kuih. buat kat rumah, hantar ke kedai2 yang berkenaan.
4-Penulis bebas. hantar hasil karya ke mana2 syarikat penerbitan. aku memang minat menulis.
5-Cleaner masjid. tak kisah masjid mana pun. asalkan masjid. aku suka masjid.
6-Nelayan kat area pantai Pengkalan Balak. aku suka survival. pergi tengah laut tu. best kot.
7-Tukang mandi mayat under JAIM.
8-Penggali kubur under JAIM.
9-entah. tak fikir lagi.

itu antaranya. yg pastinya, main point aku keje sebab 3 je. 1st, kerana mahu redha Allah je (ayat ustazah Maryam Smasra), 2nd, nak cari pengalaman. antara bekalan nak teruskan hidup ialah pengalaman. tu sebab keje pilihan aku tu pelik2. n 3rd, nak duit. haha

aku tak kisah pun aku dapat keje ape. yang penting, pengalaman tu ada. n ia tak langgar batas syariat. oh ya, sebut pasal syariat, aku lupa nak cakap. 7e yg aku keje ni francais melayu. so takda jual arak pun. ditanggung halal.

aku ni hidup sebagai orang biasa je. tak kaya mana pn. aku selesa dengan hidup camni. kata orang, bersederhana itu lebih baik. tak lebih tak kurang. dalam bahsa islamiknyewww, qanaah. amboi. ayat. tak menahan.

dunia makin mahal. malaysia makin mahal. tahun 2014 tahun sengsara rakyat. bak kata kawan aku. aku ade jugak dapat offer keje MLM, tapi aku tak minat. tak tahu kenape. bukan taknak update diri, tapi, entah. yg penting, duit yang banyak bertimbun, harta besar2, kete umah 5-6 bijik, bukan itu motif aku cari duit. bak kata DJ Irwan Shah dalam Ustaz Mu Tunggu Aku Datang;

"Dunia ni takda apa pun. Kita beli sekadar keperluan, cukuplah."

berbalik pada keadaan ekonomi yang gawat, harga makin naik, barang makin mahal, sumber makin terhad, aku pegang pada satu prinsip. Rezeki milik Allah. mintaklah. asalkan usaha. Allah mesti bagi punye.

bila kaya, kita diuji dengan harta. adakah kita bersyukur dengan harta yang kita ada.
bila miskin, kita diuji dengan sabar. adakah kita bersabar dengan harta kita yang sedikit.

tetibe je masuk bab tasauf. huhuh. saje je, nak bersihkan hati balik.  pesanan aku yang miskin ilmu ni, kalau kita takda duit, jangan takut, itu menandakan Allah menguji kita untuk kita ikhtiar hidup, macamana nak teruskan hidup dalam keadaan serba kekurangan. jangan lupa, di sebalik kesusahan kita yg takda duit tu, Allah dah sediakan satu bende paling berharga. iaitu akal. gunakan ia untuk berfikir macamana nak ikhitiar hidup untuk teruskan hidup.

miskin2, ingat ada orang lebih miskin daripada kita. sebenarnya aku tak tahu kenapa aku tlis entry ni. kejap cite pasal keje, kejap cite pasal tahun sengsara rakyat. ape2 pun, yakin dengan Allah. rrezeki tu milik Allah. jangan putus asa dengan rahmat Allah. jangn mudah give up dengan ujian yang Allah beri. dan, yang terakhir, jangan sampai muflis, sudahlah.






Thursday, 2 January 2014

Sorotan hidup. Diari tanpa suara.






2012.
satu tahun paling bersejarah dalam hidup aku. 
satu2nya tahun yang aku penah lalui
zaman hitam
zaman putih
zaman belang2 taik ayam
 satu masa dulu
aku penah study
kat satu tempat
tempat tu boleh dikatakan gempak lah jugak
suasana islamik nye tinggi
aku suka tempat tu
aku yg nak sangat masuk situ
lepas spm
macam nak mati
aku kempunan nak ke situ
padahal aku dapat tawaran 
lebih hebat
Nilam Puri Kelantan
tapi aku degil
nak jugak masuk tempat tu
 ah lantaklah
aku macam lawan takdir
ah persetan
aku masuk jugak tempat tu
aku bajet
aku boleh buat
yang terbaik
boleh ke?
entah
asyik dhur exam je
muka aku muka dhur
satu sem satu dhur
1sem 1dhur
ah
macam ape ntah
sem 1 sem 2 sem 3 
oh ya
tepat detik merdeka 2012
berlaku satu sejarah
aku masuk ke dunia lain
aku budak mentah
tapi aku masuk ke dunia tu mentah2
mentah bagai nak basi
aku ke satu tempat
bersih lagi menyucikan
ya
bersih sangat
muka cute aku masuk paper
masuk blog
masuk fb
tersebar
disebar
bertebaran ke satu tanah air
akulah
pengkhianat negara
ah
aku ditangkap
aku masih senyum time tu
tapi aku lepas
tak salah
satu exam dari Tuhan
menguji aku
untuk tahan
berapa lama aku boleh tahan
aku dihukum karma
dari pemerintah tempat study aku
aku diberi peluang
exam last
tapi
bagaikan dirancang
aku dhur lagi
ah
kali ni memang btul2
aku ter-keluar
sudah
habis cite kat sana
aku bukan lagi
student situ
babai Dikiyu
noktah. 

.....

2013
aku?
masuk sekolah
hahaha
macam pelik je
macam heran je
umo 20 masuk sekolah
amendee
aku
amek keputusan gila
aku
amek Stam
aku dapat tawaran diploma n diploma
tapi
aku ter-amik stam pulak
entahlah
lokasi stam aku
hanya satu di melaka
takda yang kedua
takda yang ketiga
lokasi aku
di puncak bukit
di sebuah pulau
dalam satu daerah
yang ade gajah-punya-alor
 aku kaum adam paling tua
the people call me
abanglong
aku 
hari2 pakai benda yang sama
songkok hitam
tie biru pekat
baju kemeja putih panjang tangan
seluar hitam
stokin hitam
kasut hitam
i am
budak sekolah
haha
tapi aku
hati tetap kering
apasal nak malu
apa nak kisah
hidup takda noktah
maju terus maju
sampai betul mati
 aku hidup macam biasa
ada suka
ada duka
ada happy
ada gila
ada cinta
ah
aku penah jatuh cinta
kat sorang awek stam
tapi Tuhan pindahkan dia
ke bumi tok gajah
biarlah
dah takdir Tuhan
henset aku penah kena rampas
ah
sampai ber-tacing dengan warden
ape celop
kate dok asrama
tapi aku dah ok dah dengan beliau
aku kena chicken pox
waktu syafawi
aku kena demam panas
waktu paper tafsir n adab
banyak lagi lah
macam-macam
tapi aku ok
itu semua ujian
dan
satu lagi ujian
aku difitnah
oleh para guru
saat akhir tahun
macam bad story
ah pergi lantaklah
aku tetap aku
Tuhan Maha Tahu
apa aku buat
itu semua colouring
tahun 2013
aku pun dah habis exam
dah habis sekolah
skang
keje full time
store associate 7-Eleven
masjid tanah
sementara
hanya tunggu waktu
amek result stam
hujung januari 2014
segala ujian
segala cabaran
yang Tuhan beri
pasti ada hikmah
di sebaliknya
aku
yakin dengan janji Tuhan
siapa berusaha
walau tak banyak
tapi konsisten
plus usaha sampingan
usaha kerohanian
in-shaa-Allah
kemenangan itu pasti
aku
hanya menunggu
detik 
keputusan
stam
2013

noktah.