Thursday 8 January 2015

[diari] Rindu pulak dengan Ustaz.

Assalamualaikum.

Tarikh aku buat post ini, adalah tarikh 1 november 2014, bersamaan hari Sabtu. Pada jam 8 malam, ada forum kat kafeteria Kolej Kediaman Nilam Court ( asrama usim ) sempena dengan Maal Hijrah. Tajuk forum tu ialah "Ma Ba'dal Hijrah?" ataupun maknanya dalam bahasa Melayu "Apa yang berlaku selepas hijrah?". Dalam forum tersebut, ada seorang moderator muslimin, dan ada tiga orang ahli panel. Muslimin seorang dan lagi dua orang tu muslimat.

Aku bukan nak cerita pasal pengisian forum, tapi aku cerita pasal situasi forum itu sendiri. Bilamana aku melihat mereka berforum, aku teringat zaman aku di DQ dulu. Dq ni dunianya tak lari dari majlis2 ilmu, forum, talk, wacana, solidariti dan lain2. Bila sebut pasal DQ, apa yang paling mahal ialah Biah Solehah. Yang banin dengan jubahnya. Yang banat dengan jubah n tudung labuhnya. Pastu kalau berbicara, agak jauh. Ada yang tunduk tak pandang muka. Ada yang bersemangat. Ah. Macam2 lah.

So time forum tadi tu, aku banyak termenung sebenarnya. Aku perhatikan kat panel2, tapi fikiran aku ke lain. Terbayang suasana DQ dulu. Macam ni lah suasananya. Tapi, suasana yang Biah Solehah macam ni, hanya didapati dari kalangan pelajar2 USIM yang kos agama je majoriti macam Quran Sunnah ke, QuraN Multimedia ke.

Jauh beza dengan aku. Aku budak Komunikasi. Atau nama lain nya MAscom. Aku under Fakulti Kepimpinan & Pengurusan. Ok jap aku citer ;

USIM ada tujuh kot fakulti ;
-Fakulti Pendidikan Quran Sunnah ( FPQS )
-Fakulti Pengajian Bahasa Utama ( FPBU )
-Fakulti Kepimpinan & Pengurusan ( FKP )
-Fakulti Syariah & Undang-Undang ( FSU )
-Fakulti Ekonomi & Muamalat ( FEM )
-Fakulti Sains Teknologi ( FST )
-Fakulti Pergigian

Aku kat FKP. FKP ni unik. Sebab bawah FKP ada empat kos yang berbeza budaya. Dua kos islamik, dan dua lagi kureng islamik. Hahha . Yang islamik tu kos Aqidah n kos Dakwah. Manakala yang kureng tu Kaunseling n Komunikasi. Aku selalu buat penelitian, bahawa USIM ni adalah universiti dua wajah. Memang namanya pun Sains Islam. Bertembungnya dunia Naqli dan Aqli. So faham2 jelah apa makssud dua wajah tu kan..

siyes doh aku rindu zaman aku yang dulu. sekarang ni aku belajar kos yang bukan kos agama. ramai orang menasihati glongan agama yang amek kos komunikasi ni. katanya,

"kos komunikasi ni memang diakui kurang islamik. sebab itulah kau sebagai orang islamik, kena masuk kos ni. belajar betul2 dan islamikkan kos ni. kalau bukan kau, siapa lagi?"

peh. memang sentap. padu dan makan dalam. palat pun ada jugak. komunikasi ni kos belaja tentang media. penyiaran dan kewartawanan. dua-dua bidang ni kalau dilihat pada perspektif negara kita si malaysia ni, faham2 sendiri la. yang pihak tv dengan cara tv nya. sarat dengan hiburan, lagu, maharaja lawak mega,nyanyi, dan macam2 lagi. pulak kalau bab berita nya, selalu keluar berita yang gebang, tak telus, fitnah, banyak propaganda dan banyak lagi masalah yang ada.

kita je yang buat-buat tak nampak.

ok sejak itu, aku dah faham. kenapa Allah letak aku belajar dalam kos komunikasi ni. rupanya Allah nak aku gunakan medium penyiaran dan informasi ini sebagai medium dakwah aku. dakwah kan ada banyak cara kan.? so ini lah caranya yang aku kena malah wajib untuk pakai.'

hmmm..
mengislamisasikan perkara yang sekian lamanya hanyut, bukan satu tindakan yang mudah . kau kena pikul satu tanggungjawab yang besar. kau ialah pndakwah. zaman dulu dulu yelah, pendakwah itu ialah orang yang memegang quran dan berceramah di khalayak ramai.

tapi kini tak. kini zaman kontemporari. dakwah pun kena guna cara yang kontemporari. seiring dengan prjalanan zaman. maka, dengan kuasa komunikasi inilah, wajiblah bagi aku dan kawan2 aku yang satu kos denganku, untuk islamkan semula penyiaran dan informasi Malaysia negaraku tercinta ini.

insyaAllah, aku akan amek bidang Journalism yakni penulisan kewartawanan pada tahun tiga nanti. dan, tahulah aku. apa benda yang aku nak buat nanti.

"Ke Arah Mengislamisasikan Media Penyiaran Islam"

Allahumma ameen.

No comments:

Post a Comment