Thursday 2 January 2014

Sorotan hidup. Diari tanpa suara.






2012.
satu tahun paling bersejarah dalam hidup aku. 
satu2nya tahun yang aku penah lalui
zaman hitam
zaman putih
zaman belang2 taik ayam
 satu masa dulu
aku penah study
kat satu tempat
tempat tu boleh dikatakan gempak lah jugak
suasana islamik nye tinggi
aku suka tempat tu
aku yg nak sangat masuk situ
lepas spm
macam nak mati
aku kempunan nak ke situ
padahal aku dapat tawaran 
lebih hebat
Nilam Puri Kelantan
tapi aku degil
nak jugak masuk tempat tu
 ah lantaklah
aku macam lawan takdir
ah persetan
aku masuk jugak tempat tu
aku bajet
aku boleh buat
yang terbaik
boleh ke?
entah
asyik dhur exam je
muka aku muka dhur
satu sem satu dhur
1sem 1dhur
ah
macam ape ntah
sem 1 sem 2 sem 3 
oh ya
tepat detik merdeka 2012
berlaku satu sejarah
aku masuk ke dunia lain
aku budak mentah
tapi aku masuk ke dunia tu mentah2
mentah bagai nak basi
aku ke satu tempat
bersih lagi menyucikan
ya
bersih sangat
muka cute aku masuk paper
masuk blog
masuk fb
tersebar
disebar
bertebaran ke satu tanah air
akulah
pengkhianat negara
ah
aku ditangkap
aku masih senyum time tu
tapi aku lepas
tak salah
satu exam dari Tuhan
menguji aku
untuk tahan
berapa lama aku boleh tahan
aku dihukum karma
dari pemerintah tempat study aku
aku diberi peluang
exam last
tapi
bagaikan dirancang
aku dhur lagi
ah
kali ni memang btul2
aku ter-keluar
sudah
habis cite kat sana
aku bukan lagi
student situ
babai Dikiyu
noktah. 

.....

2013
aku?
masuk sekolah
hahaha
macam pelik je
macam heran je
umo 20 masuk sekolah
amendee
aku
amek keputusan gila
aku
amek Stam
aku dapat tawaran diploma n diploma
tapi
aku ter-amik stam pulak
entahlah
lokasi stam aku
hanya satu di melaka
takda yang kedua
takda yang ketiga
lokasi aku
di puncak bukit
di sebuah pulau
dalam satu daerah
yang ade gajah-punya-alor
 aku kaum adam paling tua
the people call me
abanglong
aku 
hari2 pakai benda yang sama
songkok hitam
tie biru pekat
baju kemeja putih panjang tangan
seluar hitam
stokin hitam
kasut hitam
i am
budak sekolah
haha
tapi aku
hati tetap kering
apasal nak malu
apa nak kisah
hidup takda noktah
maju terus maju
sampai betul mati
 aku hidup macam biasa
ada suka
ada duka
ada happy
ada gila
ada cinta
ah
aku penah jatuh cinta
kat sorang awek stam
tapi Tuhan pindahkan dia
ke bumi tok gajah
biarlah
dah takdir Tuhan
henset aku penah kena rampas
ah
sampai ber-tacing dengan warden
ape celop
kate dok asrama
tapi aku dah ok dah dengan beliau
aku kena chicken pox
waktu syafawi
aku kena demam panas
waktu paper tafsir n adab
banyak lagi lah
macam-macam
tapi aku ok
itu semua ujian
dan
satu lagi ujian
aku difitnah
oleh para guru
saat akhir tahun
macam bad story
ah pergi lantaklah
aku tetap aku
Tuhan Maha Tahu
apa aku buat
itu semua colouring
tahun 2013
aku pun dah habis exam
dah habis sekolah
skang
keje full time
store associate 7-Eleven
masjid tanah
sementara
hanya tunggu waktu
amek result stam
hujung januari 2014
segala ujian
segala cabaran
yang Tuhan beri
pasti ada hikmah
di sebaliknya
aku
yakin dengan janji Tuhan
siapa berusaha
walau tak banyak
tapi konsisten
plus usaha sampingan
usaha kerohanian
in-shaa-Allah
kemenangan itu pasti
aku
hanya menunggu
detik 
keputusan
stam
2013

noktah.

No comments:

Post a Comment